Tilbage

     
 

"Frodo Baggins"

Akryl på lærred, (120x120)cm, 2010. "Frodo Baggins" med pibe og te", siddende foran huset på 'Bag End' i 'Hobitton', i det herrens år 1402 efter Herredets (The Shire) tidsregning.

Det år fylder han 33, året hvor man som hobbit bliver myndig. Frodo bor sammen med sin onkel, den legendariske Bilbo Baggins, der af arvemæssige årsager har adopteret ham, desuden fylder de år samme dag, nemlig den 22. september. Bilbo når dette år den højest respektable alder af 111.

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

"Narren"

”Akryl på lærred, (100 x 100)cm 2011. Narren”. Kast dig ud i det! – et lykkeligt kort med den besked, at trækker du dette, kan du med fordel realisere din kreativitet og ideer.

Optimisme overfor nye begyndelser eller ændrede holdninger. Især gøremål med fokus på den "åndelige rejse" vil lykkes – men, der er jo for det meste et men, pas på ikke at have begær efter uopnåelige mål. Bemærk holdningen til afgrundens dyb!

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Eneboeren”.

Akryl på lærred, (110 x 97)cm, 2011. På et højdedrag står eneboeren ensom, og i den ene hånd løfter han sandhedens lampe, hvori en seks takkede stjerne lyser og peger op og ned samtidig. Han stoler på at den indre intuition leder ham på vej. Klogskab hentes ikke i fastlagte sandheder, ikke i flok, der er behov for tilbagetrukket overvejelse – lyttende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Samvis Gamgee”.

Akryl på lærred, (120 x 120)cm, 2010. Samvis, gartneren, der indeholder en del mere end han selv aner, både af visdom, og som digter og kriger. Han er Frodos tjener og følgesvend hele vejen til ”Dommedagsbjerget” i Mordor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Arven”.

Akryl på lærred, (100 x 100)cm, 2010. Elronds datter – Elrond er fyrste af Rivendell (Kløvedal), hun er som elver udødelig, men vælger dødeligheden af kærlighed til Aragorn, alias Traver (Strider), rejsende og senere konge af Gondor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Den hængte mand”.

Akryl på lærred, (110 x 97)cm, 2011.

Der hænger en ung mand med hovedet nedad i det ene ben, på et kors af levende træ med grønne blade. Han er ikke bange, men udtrykker glæde. Lyset stråler som en glorie rundt om hovedet – et forklaringens lys”. Hans hænder er bundet på ryggen og benene danner et kors, et omvendt fire tal. Han danner forbindelse mellem de jordiske værdier og universet.

 

 

 

 

 

 

 

     
 

t.

 
     
 

”Arven”. 

Akryl på lærred, (100 x 100)cm, 2011. Prinsesse af Rivendell, midt i en afsluttet tidsalder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

Bægrenes konge”.

Akryl på lærred, (120 x 120)cm, 2010. En venlig mand på en trone, der flyder på bølgerne, med et scepter i sin venstre hånd og et bæger i den højre. I en kæde om halsen har han en fisk. I baggrunden springer en fisk med udsigt til Kronborg og en færge for fuld skrue. Han er fleksibel og liberal – iderig med interesse og talent for, videnskab, kunst og religion. Han er højt respekteret – men også en voldsom natur i et roligt ydre, der savner ligesindede og modspil.

 

 

 

 

 

 

 

     
 

 
     
 

”Stokkenes Es”.

Akryl på lærred, (100 x 100)cm, 2011.  Dette kort er efter solen, det højeste energikort i sættet. Det viser den frigjorte energi, efter at blokeringerne er fjernet. Når alle forhindringer er ryddet af vejen, kan fornyelse begynde. Men du kan kun bruge denne energi, hvis du har et mål, du kan rette den mod.

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Stokkenes Es 2”.

Akryl på lærred, (100 x 100)cm, 2011.  Dette kort trak jeg to gange af de tretten. En hånd med en stok rækker ud af skyerne. De otte løse blade symboliserer åndens nedstigen i materien, i baggrunden et slot: et løfte om noget i fremtiden.Begyndelse til noget nyt. Kreativitet og kunstnerisk inspiration. Frugtbarhed – undfangelse – virilitet – originalitet – intuitionsevne.

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Stokkenes konge”.

Akryl på lærred, (120 x 120)cm, 2011. Sidder på sin trone, hvis bagbeklædning er smykket med løvesymboler og salamandre, der bider sig selv i halen (evigheden og reinkarnation). Ved hans fod den levende salamander – ildsymbolet - også stokken med de friske skud, som han har i hånden er ildsymbol. Det er også hans tryllestav, hvormed han behersker elementerne. Han er i stand til at lægge gamle begrænsninger bag sig, og være åben overfor forandringer, i såvel bevidsthed, som den fysiske tilværelse. Kan være ubeslutsom på grund af evnen til at se alle sider af en sag.

 

 

 

 

     
     
     
 

”Narren”.

Akryl på lærred, (130 x 100)cm, 2011. Også denne trak jeg to gange. En mand står på afgrundens rand. Han betragter himlen og ænser ikke hvor han træder. På viljens stok, som han bærer over skulderen, hænger en pose der indeholder hvad han skal bruge. Fuglen i hånden symboliserer at kærligheden, slår sig ned hvor den ikke bliver klemt.

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Gimli og Legolas”.

Akryl på lærred, (120 x 140)cm, 2011. Dværgen Gimli, Gloins søn, vokset ud af bjerget, og elveren Legolas, skabt af skoven, søn af Thranduil, elverkongen over den nordlige del af Mirkwood (Dunkelskov). De var en del af rejseselskabet på ni, der drog ud fra Kløvedal for at destruerer Ringens kraft – og som noget meget usædvanligt, da elver og dværge ikke normalt kunne fordrage hinanden – blev disse to uadskillelige.

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Galadriel’s spejl”.

Akryl på lærred, (100 x 120)cm, 2011. Galadriel, dronning af Lothlorien. Et sted hvor tiden synes at gå hen over de som opholder sig der – et smukt sted beskyttet af Galadriel’s kraft, hun er bærer af en af de store ringe.  Her får Frodo og Sam lov at kigge i Galadriel’s spejl, hvor mangen en ting af det som sker, og vil komme, kan vise sig.

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Merry og Pippin”.

Akryl på lærred, (120 x 120)cm, 2011. Hvad er vigtigere, efter hårde livstruende strabadser, fulgt op af et velfortjent og solidt måltid mad, end at lave røgringe i selskab med hinanden, og et par solide dunke øl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
 

 

 
     
 

”Gandalf og Bilbo”.

Akryl på lærred, (120 x 140)cm, 2011. Gandalf og Bilbo Baggins udveksler vigtige sager i Bilbos hyggelige hul på adressen: ”Bag End i Hobbiton (Sækhulstræde i Hobbitrup)”, vinduet er slået op ud til haven og de nyder en forfriskning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Elver på vej gennem Herredet”.

Akryl på lærred, (130 x 160)cm, 2010. Elverfolk på vej til at forlade Midgård, deres vej går gennem herredet til Gråhavne, hvor skibene afgår mod vest. Frodo og Sam møder dem på starten af deres tur til Krikgyden, i Bukland, hvor Frodos nyindkøbte hus ligger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
  ”Magikeren”.

Akryl på lærred, (120 x 100)cm, 2010. Magikeren har sine remedier omkring sig. De repræsenterer de fire elementer, og er symboler på skabelsen. I Tarot er Stokken ild, bægeret vand, kniven luft og mønten jord. Han bærer evighedssymbolet på skjorten. Om maven som bælte, har han slangen der bider sig selv i halen, også evighedens symbol – reinkarnation. I jorden vokser de kultiverede abstrakte tankers hvide liljer, sammen med begærets og længselens røde valmue. Hans armstilling viser, at han tilstræber at forene det himmelske og det jordiske. Som foroven så forneden.

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Tre Bægre”.

Akryl på lærred, (120 x 120)cm, 2011. Tre piger på en frugtbar plet, løfter deres bægre med livets vin – og udbringer en skål for kærligheden. Kortet indikerer høj samhørighed på et højt spirituelt plan, der kun er tilgængelig for en begrænset personkreds. Held i kærlighed og sympati for andre – nydelse af kærlighedens gaver – og uventet talent på det kunstneriske område.

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Galadriel”.

Akryl på lærred, (120 x 160)cm, 2011. Igen Dronningen til Lothlorien, der er fyldt med mallorntræer og elanorblomster. Her dvælede vores rejseselskab en tid der forekom dem næsten uvirkelig. 

Til afsked fik de rejsende smukke gaver og da de roste skønheden i elvernes håndværk, var svaret: ” We Put the thoght of all that we love into all that we make. Frit oversat: ”Vi lægger tanken om alt hvad vi elsker, ind i alt hvad vi skaber”

 

 

 

 

     
     
     
 

”Fire bægre”. Akryl på lærred, (120 x 120)cm, 2011.

En ung mand sidder med ryggen mod en by, ud af himlen rækkes et bæger mod ham, han er afvisende, mediterende i sig selv – de gaver han har fået, har ikke indtil nu tilfredsstillet ham. Han er en Alladin, men ved endnu ikke hvilken gave dét er. Kortet fortæller at du modtager megen ømhed, kærlighed og opmærksomhed - tag imod og gi’ tilbage, uden at gøre dig afhængig.

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
  ”To stokke”.

Akryl på lærred, (120 x 120)cm, 2011.  Der er kontrol over situationen. En succesrig person står på sin faste bastion. En stok er sat fast i en ring og en anden holder han i venstre hånd. I højre hånd holder han en globus – hele verden. Muren er dekoreret med tankens hvide liljer, der er blandet med begærets røde roser. Dekorationens korsform indikerer, at der er balance mellem tanke og ønsker. Foran ham ligger hans rige.

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Ypperstepræstinden”.

Akryl på lærred, (120 x 100)cm, 2011. Mellem den sorte (den negative livskraft), og den hvide søjle (den positive livskraft), sidder månens jomfruelige datter, og holder ved sin tilstedeværelse kræfterne i balance. Forhænget bag hende skjuler en dør til psykens indre verdener, den er dekoreret med maskuline palmer, og feminine granatæbler. Hendes krone har måneform, her lagt foran hende, og ved hendes anden fod ligger symbolet for den tiltagende måne. Hun er broen mellem det ubevidste og det bevidste. I bogen læser hun den guddommelige lov.

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Broen over Anduin”.

Akryl på lærred, (115 x 120)cm, 2011. Et billede som blev startet under optagelse af en video som nu ligger på You Tube. Hun lå på et tæppe som i starten kunne minde om vand, og det faktum at jeg var helt fyldt op af ”Eventyret” afgjorde titlen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Aragorn, alias Traver”.

Akryl på lærred, (120 x 140)cm, 2010.

Traver siddende i halvmørket på kroen i Bri, benene har han strakt ud fra sig. Der er ild i piben og et stort krus skummende øl står foran ham på et bord. Han lytter interesseret til snakken omkring sig. Aragorn den kommende konge i Gondor.

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Solen”.

Akryl på lærred, (120 x 100)cm, 2011. Et ungt menneske der ikke har noget at skjule, betragtende den røde rose, omgivet af den hvide uskyld og med solsikker overalt, der her symbolisere elementerne, en mur er overskredet – bag den hendes fortid. Der er glæde og lyse udsigter forude. ”I skal blive som små børn igen – og få adgang til himlens kongerige”. Livet udfolder sig under lysets - solens regenererende stråler.

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Elver på gennem Herredet”.

Akryl på lærred, (130 x 160)cm, 2011. Igen elverne på vej til Gråhavne, lidt tættere på denne gang. Specielt Samvis var begejstret over at møde dem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

”Gandalf”.

Akryl på lærred, (130 x 162)cm, 2011. Gandalf den Grå, der gennem en færd hinsides livets grænser, forvandledes til Gandalf den hvide. Troldmanden var bærer af en af de store ringe, ildens energi, og er en styrende kraft, i kampen mod Sauron fra Mordor, og overløberen Saruman fra Isengard.

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     
     
 

 ”Romantisk portræt eller mindelser om Andersen”.

Akryl på lærred, (130 x 162)cm, 2005, 06, 07, og 2008.